tisdag 25 februari 2014

Helgbilden



Ett av mina mål i år är att utveckla mitt fotointresse genom att lära mig mer om konsten att fotografera. Går nu en systemkamera kurs och som vanligt när man börjar på kurs så inser man hur lite man vet egentligen. Men det är väll tur att man aldrig blir för gammal för att lära sig nya saker. Det sägs att så länge vi lever så lär man sig minst 5 nya saker varje dag.

En av veckans läxor är att fota landskap med stort skärpedjup och skarp förgrund.



Fotat med tele (det var visst inte så uppgiften var, hmm Det gäller att läsa noga vad vi ska göra)

 


Här har jag fotat med vidvinkel och vilken skillnad det blev. (Bilderna är tagna från samma plats.)
De här bilderna får bli mitt bidrag till veckans helgbild, här kan ni se fler bidrag i temat Helgbilden

4 kommentarer:

  1. Teman är inte så tokigt att vara med i. Du kan där också få både ris och ros. Lyssna och se på andra och kanske inspereras. För att slutligen välja din väg. Eller din nisch :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar. Jag har precis upptäckt en mängd olika fototeman och det är verkligen jättekul. Det är väldigt inspirerande att surfa runt och se hur olika ett tema kan tolkas men också hur olika alla är som fotografer. Hittills så har jag fått uppfattningen att det är ett Shysst klimat och att alla kan vara med oavsett om man är en glad amatör eller har kommit längre. Så jag kommer nog att hänga med ett tag.

      Radera
  2. Både roligt och nyttigt att gå på fotokurs. Gjorde det direkt när jag köpte systemkamera. Finns en väldigt bra blogg med fototips som jag kan rekommendera: http://nevnarien.se/ Lycka till!

    SvaraRadera